(pro nejmenovaný filmový časopis)
To je dobrá otázka… (Tváří se zamyšleně a hledá odpověď. Nenachází.)
Mám rád čínskou kinematografii: Miyazakiho Cestu do fantazie, Ghost in the Shell od Satoshi Kona a Akiru Sylvaina Chometa. Baví mě ale i počítačová animace, například filmy hyperrealistického mága Davida OReillyho - třeba Half Life, nebo Trackmania.
Přepadení groteskou je, ale obecně tento žánr moc rád nemám.
Přepadení i Happy End parafrázují můj oblíbený žánr grotesky. A Hurikán vycházel v časopise Xerox, který se tiskl na kopírce.
Kníry, deky. Guláš s šesti. Bláto na hřišti. Gothaj. Jedno rychlý. Smažák. Mácháč. Šusťáky. Džíska. Kožená ledvinka. Turek a cígo. Langoš. Ztvrdlá malta v míchačce… Jo, myslím, že v tom je kus české povahy.
Líbila se mi na něm kauzalita jednotlivých situací a možnost odvyprávět jej beze slov. Což je pro animovanou grotesku vždycky plus. Navíc je v něm jaksi od základu šťastně trefený poměr univerzální srozumitelnosti a výše zmíněných národních hodnot.
První verzi jsem kreslil myší a druhou verzi rukou.
V té době na mě přišla tvůrčí krize. První Happy End se nedostal na žádné festivaly. Cítil jsem se nedoceněný, odkopnutý. Přidaly se deprese a alkohol. (Pláče.) Uvědomil jsem si, že musím začít znovu a lépe.
Každá mi dala zabrat: Hollarka – tráva, Zlín – pervitin, FAMU – kokain.
Jednalo se o velmi komplikovanou metodu – nejdříve jsem fotil strejdy a myslivce, posléze jsem je ručně překresloval na papír, to jsem potom naskenoval a pak vytiskl, pak znova naskenoval a celý proces zopakoval osmkrát. Na konci jsem většinou zjistil, že to bylo úplně zbytečné. Dalším nepříjemným aspektem práce u počítače je, že v něm mám internet. Takže zhruba devadesát procent času jsem strávil prokrasturbací.
(Padá mu lustr na hlavu.) Zrovna timing se moc naučit nedá, jde hlavně o věc citu a zkuše… (Všiml si padajícího lustru a v bullet-timu se převrací na bok.)
Spolupracuji teď hlavně se svým nejlepším kamarádem Vojtěchem Kissem, který za mě například píše tento rozhovor. Dále pracujeme na scénáři rozsáhlého komiksu Mácháč, který bude vyprávět velkou letní love story ze stánku s langošema a objeví se v něm všechny důležité postavy z našeho univerza: Hurikán. Také se můžete těšit na animovaný pořad Relace. Oba projekty již nyní aspirují na dalšího Oscara.
Tam kde nyní: gauč.
Ano, především co se týká možnosti koprodukce. V tom byl zatím nejdůležitější festival v Annecy, kde je silný “industry market”. Jinak ale dál zůstávám stejný. (Smotává pětitisícovku a dává lajnu.)
To samozřejmě můžu jen hádat. Obecně mě ale překvapilo, že nestačí jen udělat naprosto zlomový a výjimečný film. Důležité je především umět se o něj dál starat, což je bod, kde musím zmínit skvělou práci produkční filmu Kamily Dohnalové.
Je pravda, že s kamarádem Vojtěchem Kissem pracujeme na scénáři velkého komiksu, ale nemohu o něm zatím nic prozrazovat.
Ano. Čím bravurněji jsem ovládal filmovou řeč, tím více jsem určité filmové postupy nacházel i v komiksu - rámování, střihová skladba, stylistické formy… Když jsem pak srovnával komiks s ostatními uměleckými disciplínami, vyšlo mi, že komiks má spíše než k ilustraci, či literatuře blíže k filmu a nejblíže pak k filmu animovanému.
Ano. Když jsme se potkali tenkrát poprvé, zjistili jsme, že naše čakry vibrují na stejné astrální úrovni. Tak jsme se vzájemně spojili. Jmenujeme se www.truelovers.cz a tvoříme mini-vesmír příběhů, myšlenek a inteligentního humoru.
Tomuto projektu se stále věnujeme, protože jsme na něj nedávno dostali grant od fondu na distribuci. Pásmo se jmenuje True Love a jedná se o pět animovaných filmů. Dostat krátký film do kin je v současnosti téměř nemožné, takže hledáme alternativní způsoby. A rádi tak činíme pokud možno co nejzajímavější cestou – promítáme v bývalých továrnách, opuštěných kostelech, starých kinech. Zkrátka se zaměřujeme na místa se silným geniem loci a důležitým kulturním významem pro daný region či obec a oslovujeme při tom místní spolky nebo školy, promítání doplňujeme o besedu s tvůrci a jiný doprovodný program. Jsme rádi, že můžeme šířit osvětu animaci a při tom ještě pomoci zajímavým místním iniciativám.
Ano, je to moje ségra. Čímž bych rád pozdravil bráchu a poděkoval rodičům. (Loučí se a mává do kamery.)